Regulamin rady rodziców
Regulamin Rady Rodziców
Przedszkola Publicznego w Karłowicach
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Rada Rodziców, zwana dalej „Radą” reprezentuje ogół rodziców wychowanków.
- Rada działa na podstawie Ustawy o Systemie Oświaty, Statutu Przedszkola i niniejszego Regulaminu Rady Rodziców.
§ 2.
- Rada Rodziców liczy tylu członków, ile jest członków Rad Grup w przedszkolu
- Kadencja Rady trwa rok szkolny.
- W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji, ze składu Rady Rodziców ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
- Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym.
§ 3.
Rada Rodziców może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniująco – doradczy.
II. Wybory do Rady Grupy
§ 4.
- Wybory do Rady przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu.
- Rodzice dzieci z danej grupy, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę Grupy.
- Rada Grupy powinna liczyć nie mniej niż 2 osoby. O liczebności Rady Grupy decydują rodzice danej grupy.
- Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice dzieci danej grupy. Jedno dziecko może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic.
§ 5.
- Wybory Rady Grupy przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania.
- Do komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące do Rady Grupy.
§ 6.
Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu.
§ 7.
Członkowie z poszczególnych Rad Grypowych wchodzą w skład Rady Rodziców.
§ 8.
Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady Rodziców i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy do obowiązków Dyrektora.
III. Prezydium Rady Rodziców
§ 9.
1. Rada Rodziców wybiera ze swojego grona Prezydium Rady Rodziców.
2. W skład Prezydium wchodzą:
- przewodniczący Rady Rodziców,
- zastępca przewodniczącego,
- sekretarz,
- skarbnik
- 2 osoby do Komisji Rewizyjnej
3. Pozostałe osoby wchodzącą w skład Rady Rodziców przedszkola i są jej członkami.
§ 10.
- Przewodniczący Prezydium Rady Rodziców organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezgntuje Radę na zewnątrz.
- Zastępca przewodniczącego Rady przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności.
- Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
- Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę.
- Komisja Rewizyjna czuwa nad prawidłowym wykorzystaniem środków funduszu Rady Rodziców.
IV. Kompetencje Rady Rodziców
§ 11.
Kompetencje stanowiące:
- Uchwalenie regulaminu swojej działalności.
- Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczycieli,
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców;
Kompetencje opiniodawcze:
- Delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora
- Rada Rodziców może występować do Dyrektora Przedszkola i organu prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
- Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania o którym mowa w Ustawie o Systemie Oświaty art.34 ust.2
- Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola.
- Wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela.
- Opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
- Wybór przedstawiciela Rady Rodziców do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy.
- Nadanie imienia placówce
V. Posiedzenia Rady
§ 12.
- Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie.
- Poza terminami ustalonymi w harmonogramie, posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący powiadamiając członków Rady co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7 – dniowego terminu.
- Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora lub Rady Pedagogicznej.
§ 13.
- Przygotowanie posiedzenia Rady Rodziców jest obowiązkiem przewodniczącego.
- Posiedzenia Rady prowadzone są przez przewodniczącego.
- W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecnych jest co najmniej połowa członków Rady.
§ 14.
- Posiedzenia Rady Rodziców są protokołowane.
- Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady.
VI. Podejmowanie uchwał
§ 15.
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
- W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.
§ 16.
Uchwały Rady Rodziców numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
§ 17.
Opinie Rady Rodziców wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.
VII. Prawa i obowiązki członków Rady
§ 18.
- Członkowie Rady Rodziców mają prawo do:
- dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu wychowawczo – dydaktyczno –opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne, lub dotyczącymi spraw personalnych,
- wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach przedszkola,
- głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę.
- Członkowie Rady mają obowiązek:
- aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady
- nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci i ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola
VIII. Fundusze Rady
§ 19.
W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, Rada Rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
§ 20.
- Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu ustala corocznie Rada Rodziców w preliminarzu budżetowym.
- Rada Rodziców upoważnia Dyrektora Przedszkola do dysponowania tzw. „pogotowiem kasowym”.
- Wysokość kwoty, jaką może w razie potrzeby dysponować Dyrektor ustalana jest na pierwszym zebraniu Rady Rodziców w danym roku szkolnym.
§ 21.
Pisemne wnioski o dodatkowe środki z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
1) Dyrektor Przedszkola
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Grupy
§ 2
- Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada Rodziców poprzez dwie upoważnione osoby: przewodniczącego i skarbnika.
IX. Postanowienia końcowe
§ 23.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 10.09.2020
Przewodniczący Rady Rodziców
Elżbieta Skibińska